Olabilløp - Ensjø Grand Prix

Ensjødagen

Olabilløp - Ensjø Grand Prix

Trill olabilen ut av garasjen og bli med på dagens store olabilløp. Det blir kåret flere vinnere i billøpet og også vinner av både den mest kreative og tøffeste olabilen.

Hver deltaker konkurrerer om beste tid. Plasseringen vil bli oppdatert fortløpende som deltakerne kommer i mål. Hver bil får en klistrelapp på bilen sin før start for å markere hvilket nr de er i
rekkefølgen. Dette er også slik vi identifiserer hvilken bil som tilhører tiden på tabellen.

Premier

Det blir utdelt flotte premier for hele familien for 1., 2. og 3. plass. 1., 2. og 3. plassen vil bli annonsert på scenen etter olabilløpet er ferdig. Premier vil også bli gitt til den mest kreative og tøffeste bilen. Vinneren av disse kategoriene vil bli annonsert etter hovedpremiene er delt ut.

Bygging av olabil

Trenger du inspirasjon eller hjelp til å bygge olabil? Klikk her!
Alt kan du få kjøpt på Maxbo, men om man skal få en kostnadseffektiv bil, rådes det til å bruke det man har hjemme — både planker og hjul!

Regler

  1. Olabilen skal være konstruert slik at den ikke kan være til fare for sjåfør eller publikum.
  2. Bilen skal ikke ha skarpe spiker, skruer eller andre fremmedelementer stikkende ut som kan skade fører eller tilskuere.
  3. Bilens byggemateriale er valgfritt tre.
  4. Bilen bør konstrueres slik at førerens ben ikke kan komme mellom bakken og bilen, men vi ser også̊ viktigheten med å kunne sette bena ned til bakken (Du bestemmer selv, men pass på)
  5. Bilen skal være utstyrt med effektiv og lettbetjent brems. HER MÅ DET TESTES AT DE VIRKELIG VIRKER!!! husk at fotbremser er best.
  6. Styresystemet skal være av slik art at bilen kan kontrolleres enkelt og trykt fra førersetet. TAUSTYRING er ikke å anbefale da bilen lett velter. Styresett kan kjøpes hos olabil.no her
  7. Bilens frigang over bakken bør ikke overstige 20% av bilens totale høyde.
  8. Type hjul er valgfritt men må monteres forsvarlig og ha en max ytre diameter på 55 cm.
  9. Bilen skal ha 4 like hjul. For stor variasjon i hjulbredde eller størrelse kan påvirke kjøreevne og kontrollen på kjøreretning
  10. Bilen bør / skal ha en eller annen form for veltebøyle slik at nakke og hode er skjermet ved velt.
  11. Alt av bilens ”ekstrautstyr” skal være solid fastmontert. Det er ikke tillatt å lage bilen kunstig tung.
  12. Sjåføren skal ha hansker og hjelm under løp og testkjøring. Vi anbefaler også heldekkende tøy

17. juni

14:00

Premier

Flotte premier for hele familien

Meld deg på!

Frist for påmelding er 12. juni kl. 23.59.

Tips til Olabilbygging